lagi gambar balau di Thailand

( klik pada gambar )

Tuesday, March 30, 2010

BANGKOK PICTURE GALLERY ( video format )

" BANGKOK PART 1 "

" BANGKOK PART 2 "

KE PANGA ( TRANSIT TO PANYEE ISLAND ) part 2

Perjalanan diteruskan terus dari koh klang island menuju ke panga (jeti) untuk menuju ke panyee island kalau tak silap perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 4 jam untuk sampai ke jeti menuju ke pulau panyee iaitu di pekan pangha,bila dah sampai jer kat sana memasing mengikat gajah2 agar tdak terlepas dan sebelum menunggu rakan2 berbincang dan tawar menawar dengan tokey bot yang nak bawak kami kesana beberapa bijik kelapa muda yang segar dan sejuk telah menjadi mangsa kami sewaktu di jeti tue,so setelah bersetuju dgn bot dan harga yang ditawarkan maka kami pon melabuhkan punggung2 kami diatas seat boat untuk menuju terus kesana ( aku dapat maklumat dari pomen mail dia kata bot tue dia dok pakai gear box pajero)betol ker tidak itu aku tak tau,cerita mengenai pulau tersebut apa yang menariknya untuk kami kesana adalah kerana disana terdapat satu pulau dan perkampungan yang majoritinya adalah penduduk masyarakat islam melayu thai,yang telah berkampung disitu sejak sekian lama dan apa yang menariknya pulau tersebut adalah perjalanan sepanjang kesana melalui jalan air,kami menaiki bot selama hampir 45 minit untuk tiba ke pulau tersebut dan sepanjang perjalanan,kami disajikan dengan pemandangan dan suasana yang tiada tolok bandingnya,ini adalah kerana rupa bentuk muka buminya yang tidak terdapat di negara kita dan balau boleh kategorikan sebagai unik jugak la,dengan fenomena hutan paya bakau bercampur dengan gunung2,bukit2 ditengah2 laut (haaa pelik kan kalau kata gunung dan bukit ditengah laut) tapi itulah haklikatnya disana kalau tidak kerana kecantikan keadaan kawasan tersebut takan la ianya mampu mencairkan hati pengarah filem “james bond” untuk membuat pengambaran disana’ermm sebelum terlupa ,pulau itu juga dikenali dengan jolokan “bond island” dikalangan penduduk setempat,berbalik pada cerita mengenai pulau yang kami pergi ni iaitu panyee island,oulau tersebut menjadi tarikan kepada pelancong asing danpenduduk setempat untuk kesana adalah kerana kewujudan restoren sea food nya di sepanjang2 pulau tersebut,dan khabarnya sedap,tapi balau tak sempat nak rasa sbb waktu kami sampai tu summer restoren tutup tak tau nape.nak dijadikan cerita perjalanan kepulau tersebut adalah satu kenangan yang mungkin balau takan dapat pada lain kali dan mungkin takan samapai dah lagi kesana sbb jauh sgt dan bukan salah satu daripada “hot spot” tapi dah nama pon “ekspedisi menjeak warisan jawi” so kene la jejak bebetol sampai jumpa,tak gitu summer hehehee…so setelah habis aktiviti disana kami pon pulang la semual kejeti tempat memula tadi untuk menyambung semuala perjalanan kami yang masih jauh lagi nie..so lepas nie kami bergerak menuju ke PHUKET salah satu destinasi menjadi kegilaan para rakan2 konvoi.nantikan sambungan rentetan disana…..tungguuuuuuu…..

Bersambung.......

Tuesday, March 9, 2010

Rentetan Ekspedisi M'sia - Thailand 2010.

BORDER TO KOHKLANG VILLAGE ( PART 1 )

-Rentetan dan cebisan perjalanan ekspedisi dari Semenanjung - Thailand semuanya kami kongsikan bersama anda dan dimuatkan dalam bentuk video.
Mungkin ada yang beranggapan ianya adalah sebagai satu trip pelancongan ataupun sekadar "makan angin" akan tetapi ianya sebenarnya adalah merupakan satu program khusus yang telah dirancangkan selama hampir dua tahun sebelumnya oleh barisan rakan-rakan di "Majma'"

Tarikh masa dan kekuatan telah dikumpulkan maka bermulalah perjalanan kami bagi menyelusuri bani jawi yang katanya masih ada sekelumit yang tinggal ditanah siam nun,maka langkah diatur menaiki gajah-gajah besi sebanyak 7 ekor membawa kami terus dari klang dimana tempat flag off permulaan terus membawa ke sempadan tanah melayu di bukit kayu hitam,so macam biasa lah kami melalui proses imigrasi di dua jabatan imigrasi iaitu malaysia dan thailand,nak dijadikan ceritanya masa waktu uusasn dengan pihak malaysia alhamdulillah kami tiada masalah,tapi bila masuk jer kewasan pentadbiran gajah putih maka bermula lah sedikit bekal cerita kami di tanah siam tersebut.

Jam 10.30
Pekan Danok,Thailand.kami melepasi border dengan diikuti gajah-gajah besi yang kami bawa sebagai tunggangan,setibanya di thailand apa yang kami buat masing-masing rakan2 konvoi terus menuju di satu kedai yang tertulis "HALAL" ape lagi,bermulalah aktiviti wajib iaitu makan.sedang asyik makan kami didatangi oleh tuan2 gajah yang mana mereka mengatakan bahawa kereta meraka sangkut tak lepas bawak masuk sbb masalah imigrasi tertentu,fuhhh...mulalah mengelabah memasing,dalam kepala otak aku "kuala kangsar jer" hahaha...iyerlah kalau transport dah takder macam mana nak start ekspedisi beb,
pelbagai strategi difikirkan kehulu ke hilir rakan2 konvoi .kot2 ada jalan penyelesaiannya ker haper ker,nak di pendekkan cerita hampir 10 jam kami tersadai dipekan Danok Thailand tue menanti dengan debaran agar gajah2 tersebut boleh dibawa masuk dengan selamat,dokumen kenderaan diserahkan kepada pihak thai dan diselitkan sedikit NOTE berkepala agung bagi memudahkan urusan (itu yang depa suruh buat kalau nak lepas)..setelah berhempas pulas akhirnya gajah2 tersebut dilepaskan dan perasaan kami sebelum dan selepas itu hanya tuhan sahaja yang tahu,alhamdulillah....
6.00 p.m
Kami bergegas terus ke destinasi yang sepatutnya kami tuju iaitu di "Koh Klang" iaitu satu penenmpatan melayu di "Krabi",yang mana sebenarnya kalau ikut perancangannya kami sampai kesan adalam jam 1 petang akan tetapi dah over laping dan akhirnya kami sampai ke jeti untuk menaiki bot ke penempatan tersebut kurang lebih jam 12 tgh malam
Bila samapi jer dipulau kami dipahamkan oleh pemandu pelancong yang mana sebenarnya org kampung dah menanti kedatangan kami sebenar pada seawl jam 8.00 malam lagi sebenarnya akan tetapi semua dah balik,sampai jer di tengah2 perkampungan tersebut ada satu kawasan padang luas dan ditengahnya dibentangkan dengan tikar mengkuang dan atasnya terdapat pelbagai jenis lauk pauk untuk kami santap pada malam tu,bayangkanlah dah la seast jauh panas,sesampai jer kami dihidangkan dengan pelbagai lauk pauk dan air kelapa segar,setalah abis semua perbincangan kami dibawa ke penempatan masing2,ini kerana disana penempatan berkonsepkan "homestay".sesampai jer di rumah tersebut hanya aku,rahim,mail,dan si khairiri pas mandi jer borak2,pastu tdo.esok pagi bangun terus bersiap untuk persembahan dan aktiviti.